tisdag 18 september 2012

Äktenskaps(o)lycka

Mitt västerländska jag är i chock. Eller i alla fall väldigt förundrad. Igår berättade vår hemhjälp att hon måste lämna Jakarta några veckor i november för att åka hem till sin by. Tro nu inte att det är därför jag är i chock, det vore väl att ta i. Men anledningen. Lite lätt och helt okänsligt berättar hon att hon ska hem för att gifta sig. Inte så chockerande heller kan man tycka. Då berättar hon att hennes mamma har hittat en lämplig man till henne och att hon bör som storasyster i familjen gifta sig nu. För den javanska traditionen påbjuder att lillasyster kan inte gå före storasyster när det gäller att ingå äktenskap. Jatmis lillasyster har haft pojkvän ganska länge, och det börjar väl dra i giftas-och-bilda-familjtarmen. Men så länge Jatmi är ogift så går alltså inte det. Så förmodligen har familjen kommit fram till att de ska skaffa fram en lämplig partner till Jatmi, och hon har inget val mer än att foga sig, för familjetraditionerna är mycket starka här. Hon skulle förmodligen bli förskjuten om hon inte går med på detta. Jag är inte naiv, jag är smärtsamt medveten om att dessa traditioner är högst levande i många kulturer. Chocken ligger i att Jatmi verkar så "modern" och "fri" (i våra ögon). Hon har varit utomlands och jobbat i flera år, är om sig och kring sig, pratar bra engelska osv. Så jag har liksom inte tänkt att hon skulle behöva underordna sig några åldriga familjetraditioner utan om hon vill gifta sig är det på eget initiativ. Sedan är det också förundrande att få det så nära inpå sig. Här går jag i min lilla expatbubbla och muttrar ibland över att "det är så ojämlikt hemma när vi lever så här", men jag har ju i alla fall rätten att göra mina val själv!

Jag frågade Jatmi om hon såg fram emot bröllopet. Lite grand, men hon var också nervös för hon har bara träffat sin blivande make ett par gånger, men han är tydligen en bra karl (vad nu det innebär). Förmodligen så har inte han heller haft så mycket att säga till om, för den här situationen till trots så har kvinnor ofta en stark roll i den javanska kulturen och är oftast de som har huvudansvaret för familjen och bestämmer hur det ska gå till.

Olyckligt för oss så meddelade Jatmi också att hon förmodligen inte kan jobba mer för oss eftersom hon förväntar sig att bli gravid.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar