onsdag 19 september 2012

Färdigheter

Sofia lär sig mycket just nu. Hon börjar så smått kunna läsa korta ord, helt plötsligt läste hon ordet "min" från ett papper hon såg. Det blir dock lite förvirrande för henne ibland för hon lär sig ju bokstäverna på engelska i förskolan.  Sofia älskar att simma i poolen, fast hon vill gärna vara där hon bottnar. Där simmar hon fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hon tycker också om lite mer gymnastiska övningar och gör gärna en kullerbytta när andan faller på. Hennes senaste trick är att stå på huvudet. Med viss hjälp att få upp fötterna så ser det numera ut så här varje kväll innan läggdags.



Häromdagen när jag satt i bilen på väg någonstans i Jakartas trafikmyller , så kom det fram en tidningsförsäljare och knackade på rutan. Jag brukar ignorera dem, man lär sig det efter ett tag, men denna gången uppfattade jag något bekant i ögonvrån. Bland alla  nyhetstidningar fanns en årsfärsk IKEAkatalog, på tyska. "Madam, very good, very new". Jo, om IKEA hade funnits här så...men killen hade förstås ingen aning om vad det var utan ville ju bara sälja. Jag köpte den inte.

I lördags var vi på lunch hos några vänner  inne i stan. Mycket trevligt och gott. De har inga barn så våra fick faktiskt snällt stanna hemma med barnvakt. Det är väldigt skönt att kunna ägna sitt sällskap fullständig uppmärksamhet, i synnerhet när man precis lärt känna varandra. Barnen var nöjda och vi var nöjda och glada föräldrar när vi kom hem.

I torsdags hade vi en "play date" med Sofias skolkompis. Vi var på The Playground som jag skrivit om tidigare. Den enda vettiga lekplatsen i närheten, så den kan med gott samvete kallas THE Playground, för det finns liksom ingen annan.

"Hej där inne"

Sofia i flygande fläng

         Svårt att neka glass i värmen


Det finns även ett minivattenland här









2 kommentarer:

  1. Jag tror minsann att mormors takter går igen i Sofia. Jag började tidigt med huvudstående, men inte fullt så tidigt, glatt påhejad av en farbror på nittio år. Han visade hur man skulle göra.
    Lycka till. Det är nyttigt med gymnastik. Snart följer väl lilla Lovisa efter. Hälsningar Mormor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Lovisa gör redan kullerbyttor det lilla livet..

      Radera