tisdag 12 februari 2013

Mekarsari fruktträdgård

Vi var i fruktträdgården i Merkarsari häromdagen tillsammans med Kati och co. En av de största fruktträdgårdarna i världen minsann. Det var en trevlig tur där vi åkte ett litet tåg runt till olika fruktstationer och sedan avslutade vi med båttur på sjön och picknick. Picknickområdet var lokaliserat låååångt från entrén där våra chaufförer väntade med picknickväskorna. de fick inte köra in med bilarna, men Marcus använde sin goda övertalningsförmåga och fick in bilarna i alla fall. Tur var det för det var supervarmt och nästan olidligt att promenera en meter.
När vi skulle hem fastnade vi i trafikstockning i tre timmar pga av kraftiga regn. Det fullkomligt forsade vatten längs med gatorna, ibland nästan upp över däcken på bilen!

Mina dagar kantas just nu av en viss bitterljuv känsla, jag kommer klart att sakna mitt nuvarande liv, samtidigt ser jag mycket fram emot att komma hem till Sverige och livet vi har framför oss där. Är också oerhört tacksam för de år vi har fått här i Sydostasien. Jag tror att det har gjort mig till en vidsyntare, insiktsfullare och tålmodigare människa. Förhoppningsvis har våra barn lärt sig att se positivt på olikheter, de reflekterar inte över att kompisarna kommer från olika delar av världen. Sofia visar tydligt ointresse när jag frågar var hennes nyfunna kompisar kommer i från, de är ju hennes vänner bara.

Båda barnen har en härlig mix av svenska och engelska. Sofia sätter ihop störtsköna meningar som "Mamma, du faktiskt not understand me" och "Det är ju jätte-awesome". Ett uttryck som de båda svänger sig med är "inte yet" istället för "inte än". Lovisa svänger sig också med gosiga uttryck som "mister poopy daipers" (herr bajsblöja.....). När de leker så leker de gärna på engelska.
Jag bekymrade mig förut lite för hur det ska gå för Sofia i början när vi kommer hem, hon vänder gärna på svenska meningar och som sagt spränger in engelska ord och fraser lite här och där. Men jag har slutat oroa mig, hon förstår ju svenska till hundra procent och barn anpassar sig till och lär sig språkkoderna ganska så snabbt. Nu är jag tvärtom lite bekymrad att hon ska glömma engelskan......

Barnen på tur i fruktträdgården

Melonodling

Sofia och Sarah Maria
Mangosteen

Ett glatt gäng på frukttur

Jag fick ta ungarna på båttur medan picknickmaten säkrades


Hela la Famiglia

Så här mysigt var det på hemvägen.....

2 kommentarer:

  1. Åh, förstår att det är mycket blandade känslor nu! Men alla erfarenheter har ni alltid med er, hela familjen!
    Jag gillar den första bilden, den är så typisk. Barnen i fokus och halva huvuden på de vuxna ;-) kram!! Fantastisk blogg Du har förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det stämmer väl bra på det fokus man har i verkligheten också emellanåt;)

      Radera