tisdag 5 februari 2013

Shopping och fint väder

Iiiiih vad tiden springer iväg, spelar ingen roll hur mycket jag försöker intala mig att tiden egentligen går långsamt.....Allt för snart bär det hemåt Sverige.

Jag och barnen försöker umgås så mycket vi kan med våra Jakartavänner. Känner att jag inte har så mycket energi över för att lära känna nya människor just nu, så coffee mornings och andra sociala tillställningar hoppar jag över. Fast med ett undantag. I lördags bjöd Marcus hem en indonesisk familj, han känner mannen i familjen genom jobbet. Så de kom allihopa; man, fru och tre barn. Det var mycket trevligt och barnen lekte fint trots att deras barn inte pratar engelska och våra inte kan indonesiska. Ingen i familjen kan engelska så det var bara att prata på på indonesiska hela eftermiddagen.

Sukarmin med familj på besök
Barnen leker på Sofias rum
Äntligen kom jag mig iväg till Mayestik också. Det är ett område alldeles runt knuten där det säljs tyger i massor. Tygaffär på tygaffär på tygaffär. Jag håller på att få några klänningar uppsydda, ska bli intressant att få se resultatet. På tal om affärer så var jag igår i Mangga Dua, en shopping town i norra Jakarta. Helt sjukt med grejor! Synd jag inte hade kameran med mig. Det man inte hittar där finns nog inte. Det är kläder, skor, väskor, affärer med hyllmeter av band, knappar, spännen, kedjor, you name it. Trånga gångar och folk ropar efter en, "Shopping Miss!, Shopping Miss" i sann asiatisk anda. Det blir nästan för mycket och nästan lite äckligt till slut. Väskor och skor ligger i drivor och håret reser sig på mig när jag tänker på hur mycket material som går åt till alla prylar, det känns som om hela världen skulle utarmas och gå under i morgon bara pga av Mangga Dua. Men jag ska ju inte låtsas att jag inte är med på en hörna, får det är förstås svårt att komma därifrån utan att ha handlat något.......

Några tyger jag köpt för en spottstyver
Vackra batiktyger
Det har varit lite finare väder de senaste dagarna så vi har kunnat gå ut på eftermiddagarna utan att riskera att bli halvdränkta. Fast Lovisa lyckades ramla i poolen med kläderna på, så hon blev blöt ändå....Stackaren. Jag var naturligtvis precis i närheten och kunde plocka upp henne, men aj vad snabbt det går ibland.

En blöt tös efter ofrivilligt dopp i poolen

Fint väder, äntligen!
Sofia, Lovisa, Mads och Mathias spanar in en groda
Solen går ner

 



2 kommentarer:

  1. Lilla Lovisa. Det blev en riktig överraskning för henne. Hoppas att hon inte blev för rädd utan vågar ta sig ett dopp igen. Frivilligt!
    Vilka härliga tyger. Det måste vara svårt att välja. Batiktygerna är ju helt fantastiska att ha som duk. Du får köpa på dig ett lager.
    Hälsningar Mor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon badade frivilligt igår. Inga problem, hon verkar nte fått några bestående men.

      Radera