onsdag 18 april 2012

Isupplevelse i Jakarta och äntligen är sakerna på gång!

Måste först bara säga att jag önskade att jag kunde bjuda på bättre kvalitet på mina bilder. Men oftast använder jag mobilen och sedan händer det dessutom något med bilderna när jag lägger upp dem här, de blir lite sämre. Hm, någon som vet varför?

Marcus åkte till Tanjung Redeb på Kalimantan igår. Kalimantan är den indonesiska delen av Borneo. han ska jobba där hela veckan. Lagom till när han åkte så gick vår kyl och frys sönder. Blä. Men som tur är så är frysen i alla fall kylskåpskall och vi hade inte hunnit veckohandla ännu. Nu sitter jag och väntar på en tekniker. Det är så himla skönt att ha Jatmi, vår maid. För även om jag kan klara Indonesiskan hyfsat, så funkar det inte alltid hundra procent och då är det bra att ha en "tolk" när det kommer folk hit som ska fixa. Jag har märkt att jag har väldigt lite problem att förstå språket men att det tar emot att prata. Det går liksom inte tillräckligt fort från hjärnan till munnen eftersom jag måste översätta först. Språket sitter inte där lika naturligt som engelskan ännu, men det blir bättre och jag övar.

I lördags var det äntligen dags....Disney on Ice var i stan och jag köpte för ett tag sedan biljetter till mig och Sofia. Kompisen Alice och hennes mamma Linda följde också med. Säga och tycka vad man vill om Disney men proffsiga är de i alla fall. Det var full rulle i 1,5 timme med Musse och Mimmi som värdar. Sofia fick sitt prinsesslyste mättat, ett helt nummer var ägnat åt alla Disneys prinsessor. När tar en prinsessperiod slut egentligen? Inte för att Sofia inte får tycka om prinsessor, vi låter henne hållas, men det blir lite enahanda. Nåja, det var en lyckad lördag i alla fall. Ni kanske undrar om det finns isrinkar i Jakarta. Jag vet inte om det finns permanenta, men till detta ändamål användes en inomhusarena där man hade lagt en fyrkantig isbana i mitten. Den såg ut att "svettas" en del:)

Två förväntansfulla tjejer
Igår var jag och fikade med Anette, har inte sett henne på jättelänge så det var trevligt. Vi var på Starbucks på Senayan mall, ligger ganska nära oss. En Starbuckskaffe är aldrig fel. Såg att det ska öppnas fler Starbucks i Sverige i år, kan ju vara bra att veta :)


Idag händer det, båten med vårt bohag kommer att lämna Port Klang i Malaysia för att styra kosan hitåt och ankomma Jakarta på lördag. Så här ser det ut då ;)


Våra saker ryms ungefär i en fjärdedels container.
Kanske man ska gå ner i hamnen och vifta med en flagga.....? Vi har ju väntat och väntat. Det är ju bara saker men det ska bli så otroligt skönt att få ha sina prylar runt omkring sig igen. Vi packade ihop våra grejor i Kuala Lumpur den 14:e december så det är fyra månader sedan vi såg dem. Jag hoppas ändå på att vi kan rensa upp lite grand bland grejorna när de kommer, för vi har insett att man klarar sig på rätt lite egentligen. Det jag saknat mest är böcker och kläder. Sofia saknar nog sin säng mest. Hon har också sagt att hon ska krama varenda sak när de kommer. Sötnos.
Nu hoppas vi på att det inte tar för lång tid i tullen, kan ta tio dagar om man har otur, men också tre dagar om man har tur.

6 kommentarer:

  1. Hoppas att det ordnat sig med kylen. Jättebra att du tränar språket, men skönt att du har Jatmi som stöttepelare.
    Härligt att läsa att sakerna är på väg. Äntligen! Jag har varit hos min frissa idag och hon undrade hur det var med er. Jag berättade då om att ni varit utan edra personliga saker så länge, men att de nu var på väg. Hon förstod att det varit en jobbig tid.
    Det här med Disney on ice låter trevligt. Kul för den stora prinsessan. Den lilla är väl för liten ännu.
    Ta vara på prinsessåldern. Den går förbi även om man inte tror det.
    Kram till er alla från Mormor.

    SvaraRadera
  2. Jo åldern går väl över. Sofia pratar mycket om sin prinsessklänning hon fick av er i höstas. Den kommer väl att vara på 24 timmar om dygnet när den väl dyker upp :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Angående bilders förändrade kvalite kan det bero på vilken färgrymd kamera och Blogger använder. Inte för att jag fattar så mycket själv men hade tidigare liknande problem och ändrade i kamerans inställningar och sen funka det. Mvh Stefan

    SvaraRadera
  4. Ni är suveräna som hållt ut denna tid utan alla prylar. Kanske så jag ska göra, hyra Shurgard och stuva in bohaget ett halvår. Under tiden göra en lista på det jag verkligen saknar och sen hämta ut det . Resten får Stadsmissionen ta... Prinsessåldern kommer en del aldrig ur, vi får hoppas på det bästa ;-) Kramar / Lena Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra idé:)Nä, jag får kanske dras med tyll och kronor hela livet....;). Kram på dig och hoppas du har det bra!

      Radera